Вправа 1: Створення дидактичних матеріалів для учнів

Обговорити з учасниками, які саме розробки відносяться до дидактичних матеріалів і чим вони відрізняються від методичних матеріалів. Пропонується їх продумати та створити за допомогою текстового редактора. Всі завдання, що пропонувалися при створенні учнівських робіт, вимагали від учителів зусиль двох типів: змістових і технічних. Текстовий редактор має бути знайомим для більшості учасників тренінгу. Ця вправа дозволяє вчителеві зосередитися на вивченні нового матеріалу, тому доцільно так будувати навчання на тренінгу та підбирати приклади й завдання, щоб вчителі мали змогу ознайомитися з новими для них можливостями текстового редактора. А це для кожної групи вчителів може бути різним.

Крок 1.1. Аналіз прикладів дидактичних матеріалів (15 хв.). Роботу доцільно організувати всіма вчителями разом. Для цього можна за допомогою мультимедійного проектора продемонструвати окремі приклади, звернувши увагу на їх методичне призначення і роль, особливості їх створення за допомогою прикладних програм загального призначення.

Крок 1.2. Використання текстового редактора для створення дидактичних матеріалів для учнів (45 хв.). Зверніть увагу насамперед на використання шаблонів текстових документів та поясніть їх дидактичне значення у навчальному процесі. Далі слід продемонструвати, як створюється шаблон і чим він відрізняється від звичайного документа. Додатково можна розкрити можливості додатку WordArt та особливості його використання для оздоблення документа. Цікавим для вчителів є створення та використання друкованих підкладок. І всі ці речі можна з успіхом застосовувати у шаблонах, які у разі використання у навчальному процесі повинні бути яскраво оформленими – у цьому випадку учням ними просто приємніше користуватися.

Далі можна запропонувати вчителям створити для навчального проекту шаблон із дидактичним вмістом та зберегти його у відповідній папці Портфоліо.

Потім вчителям потрібно продемонструвати можливості форм для створення тестів у середовищі текстового редактора.

Методика ознайомлення може бути такою: спочатку доцільно підготувати та роздрукувати для кожного вчителя форму, яка міститиме тестові завдання (з відкритим питанням; на вибір правильних відповідей, якщо їх кілька; на вибір потрібної відповіді із списку).

Наприклад, можна розглянути такий тест.

1. Вказати, які навички мислення за таксономією Блума відносяться до високого рівня:

  • оцінювання; 
  • знання; 
  • синтез;
  • розуміння;
  • використання;
  • аналіз.

2. Вказати, який рівень навичок мислення відповідає зазначеним конкретним навичкам: 

  • переказування чи розпізнавання інформації оцінювання; 
  • розуміння або інтерпретація значення інформаційного матеріалу аналіз; 
  • застосування знань за нових умов синтез;
  • знаходження складових та відношень між ними знання;
  • поєднання частин до одного цілого використання;
  • встановлення значення чи корисності за певними критеріями розуміння.

3. Яка діяльність учнів лежить в основі використання методу проектів (введіть відповідну назву до текстового поля): не знаю


Аналогічну форму слід не лише продемонструвати вчителям у роздрукованому вигляді, вони повинні попрацювати з нею на своїх комп'ютерах, для того щоб побачити, як використовувати різні елементи управління форми та й вводити підкази обох рівнів.

Крім того, доцільно продемонструвати, як можна використовувати організаційну діаграму при створенні дидактичних матеріалів. Для цього тренерові достатньо заздалегідь підготувати конкретні приклади із діаграмами такого виду.

  • Залежно від аудиторії вчителів, їх початкових комп'ютерних знань та вмінь можна розкрити й інші можливості текстового редактора, основні з яких описано в посібнику.
  • Важливими з точки зору створення дидактичних матеріалів, на нашу думку, є шаблони, розроблені за допомогою програм MS PowerPoint, MS Publisher, тому слід обов'язково продемонструвати вчителям, як такі шаблони можна використовувати у навчальному процесі.

Після пояснення особливостей використання текстового редактора для створення дидактичних матеріалів слід надати вчителям час на розробку власних матеріалів для навчального проекту.