З 19 серпня по 23 серпня 2013 р. у м. Житомирі компанією Intel проведено п’ятиденний всеукраїнський тренінг з використання інформаційно-комунікаційних технологій в інноваційній моделі Е-навчання «1 учень - 1 комп’ютер» для освітян пілотних шкіл Національного проекту «Відкритий світ». Педагоги, які пройшли навчання, допомагатимуть вчителям своїх шкіл освоювати методики навчання із застосуванням комп’ютерного обладнання отриманого в рамках Національного проекту «Відкритий світ».
Навчання вчителів з м. Житомира, Житомирської, Полтавської, Сумської, Хмельницької, Черкаської, Чернігівської, Вінницької областей провели досвідчені тренери компанії Intel- Л. Шевчук та Г. Скрипка. Заняття відбулися на базі Житомирського екологічного ліцею №24, який надав учасникам можливість ознайомитися з технічними засобами, встановленими в рамках НП «Відкритий світ».
Протягом навчання на тренінгу учасники розробляли документи, що допомагають вчителю організовувати процес навчання з використанням мобільних технічних пристроїв, а саме: навчальну карту уроку, документ для оцінювання інструментів сценаріїв уроків, лист оцінювання видів діяльності на уроці, критерії оцінювання. На основі створених документів учитель може розробляти нові види діяльності учнів, додавати нові компоненти видів діяльності, виробляти власні стратегії оцінювання.
Учасники тренінгу впевнились, що крім традиційних освітніх цілей і завдань, які в моделі «1 учень - 1 комп’ютер» можуть вирішуватися на більш ефективному рівні,нетбук учня стає інструментом для освоєння учнями умінь і якостей XXI століття, зокрема таких як: творчість і підприємництво, технологічна та медіаграмотність, ефективна комунікація, уміння вирішувати проблеми, критичне мислення, вміння брати відповідальність на себе та співпрацювати в команді.Також, що спільна та проектна діяльність учнів і вчителів в моделі «1 учень - 1 комп’ютер» - це освітнє середовище, в якому інструментом навчання школяра є комп’ютер, а в якості методів навчання використовуються педагогічні технології в поєднанні зтехнологіямита сервісами мережевої взаємодії (prezi.com, edu.glogster.com, cacoo, buuble.us, wikiwall, SurveyMonkey, linoit), інформаційного пошуку і створення цифрових об’єктів (freemind, МoveMaker, penzu.com).
Принциповою відмінністю цієї моделі від традиційного навчального процесу є те, що у використанні учня з’являється потужний інструмент доступу до знань та творчого його застосування - мобільний комп’ютер (нетбук підключений до мережі Інтернет або локальної мережі). В такій ситуації учень може отримувати інформацію не тільки з підручника чи від учителя, а й іншими способами.
Одним із завдань тренінгу було освоєння навичок роботи в соціальних сервісах з метою формуваннявміння організувати навколо процесу впровадження моделі «1 учень - 1 комп’ютер» дієве співтовариство, що складається з учнів, вчителів, батьків, професіоналів.В результаті роботи учасники тренінгу об’єднались в нову педагогічну спільноту тренерів «1 учень -1 комп’ютер (НП «Відкритий світ»)» в соціальній мережі Facebook з метою обміну досвідом, ідеями, ресурсами з проблеми впровадження моделі «1 учень - 1 комп’ютер» в навчальний процес школи.
Впровадження моделі «1 учень- 1 комп’ютер» в навчальний процес - це одна з найактуальніших, на сьогоднішній момент, освітніх інновацій. Перехід до моделі «1 учень - 1 комп’ютер» носить не технологічний, а гуманітарний характер, і орієнтований не на техніку, а на учнів, яким належить після закінчення школи жити і працювати в зовсім інших, в порівнянні з попереднім поколінням, умовах. Очевидно одне - комп’ютер в школі це щось більше, ніж технічний засіб навчання. Це наймогутніший магніт, здатний притягати до себе, і сильнодіючий реактив, здатний запускати складні ланцюгові реакції процесів інтелектуального розвитку особистості.
Об’єднавшись в групи, учасники тренінгу оволодівали навичкам роботи в прикладних програмах для учнів, що вивчаються та використовуються в моделі«1 учень - 1 комп’ютер», зокрема, в програмі E-reader призначеній для роботи з електронними книжками, програмі WebCamCompanion - для роботи з веб-камерою, програмі LabCam - для проведення експериментів з використанням веб-камери, програмі рукописного вводу PenInput, додатку для роботи з рукописним текстом NoteTaker, графічному редакторі Artrage.
Навчаючись на тренінгу учасники на початку та по завершенні тренінгу відповідали на запитання анкети «Рівень володіння технологіями моделі «1 учень - 1 комп’ютер». Це надало змогу кожному проаналізувати організацію навчального процесу з використанням технічних засобів, замислитись яким би хотіли бачити навчальний процес школи через рік та якими будуть відповіді на запитання анкети через рік. Відображення динаміки змін відповідей в анкеті учасники побачили на діаграмі, що автоматично створилась за результатами відповідей на запитання.
В результаті успішного навчання кожен учасник отримав сертифікат тренера з використання ІКТ в інноваційній моделі Е-навчання «1 учень - 1 комп’ютер» за програмою Intel для освітян пілотних шкіл Національного проекту «Відкритий світ».
Результати навчання учасників всеукраїнського тренінгу відображено на вікі-сторінці тренінгів за програмою Intel «Інноваційна модель Е-навчання «1 учень - 1 комп’ютер» в рамках НП «Відкритий світ»».
Отже, модель мобільного навчання «1 учень - 1 комп’ютер» надає широкі можливості для організації та реалізації особистісно орієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів. Доступ до мобільного пристрою дозволяє учням освоювати ІКТ інструменти та використовувати їх для формування ключових та предметних компетентностей, постійно збільшуючи ефективність їх використання у відкритому освітньому середовищі.
Підсумовуючи все вище зазначене, процитуємо слова директора із корпоративних справ Intel в Україні та СНД Тетяни Нанаєвої: «Лише комплексні рішення можуть привести до ефективних позитивних змін в освіті. Саме їх і пропонує Національний проект «Відкритий світ», а саме: оснащення шкіл новітньою комп’ютерною технікою, створення порталу для е-контенту, надання школам широкосмугового доступу до Інтернету. Водночас ми розуміємо, що для досягнення бажаного результату потрібно обов’язково навчити вчителів та учнів навичкам ефективного використання сучасних технологій».
Про Intel
www.iteach.com.ua/,www.intel.com/pressroom
Корпорація Intel - провідний світовий виробник інноваційних напівпровідникових компонентів, розробляє технології, продукцію та ініціативи, які спрямовано на постійне підвищення якості життя людей і вдосконалення умов їх праці. Штаб-квартира Intel розташована в місті Санта-Клара, штат Каліфорнія, США. Додаткову інформацію про корпорацію Intel можна знайти на web-сайтах:
Про Національний проект « Відкритий Світ»
http://www.ukrproject.gov.ua/project/vidkritii-svit
Р. Свірський, керівник НП: «Головне завдання Національного проекту «Відкритий світ» полягає у подоланні освітньої нерівності шляхом впровадження у навчальний процес середньої школи інформаційно-комунікаційних технологій та створення у навчальних закладах широкосмугового доступу до мережі Інтернет. Важливим етапом Національного проекту є не лише забезпечення освітніх закладів сучасним обладнанням, а й навчання вчителів новітнім методикам для роботи на ньому».