Вправа 1: Створення дидактичних матеріалів для учнів

Мета цієї вправи – ознайомити вчителів з особливостями табличного процесора MS Excel та деякими шляхами його використання при створенні дидактичних матеріалів.

Практика засвідчує, що якщо слухачі не знайомі з електронними таблицями, то слід сформувати у них мінімальні навички, до яких ми відносимо: введення з клавіатури до комірок даних різного типу, виконання з даними елементарних операцій – додавання, віднімання, множення, копіювання; застосування функції автосумування для знаходження суми значень, побудова графіків функцій і діаграм. Головне, щоб вчителі побачили можливості цієї програми та шляхи її використання у навчальному процесі.

Як доводить практика, при формуванні елементарних навичок використання цієї програми та розумінні її можливостей далі можна легко опанувати іншими можливостями опрацювання даних за її допомогою. Для цього в посібнику подається чимало алгоритмів розв’язування різних завдань за допомогою табличного процесора.

Зауважимо, що вчителі за допомогою табличного процесора повинні обов’язково розробити хоча б один приклад дидактичних матеріалів до навчального проекту.

Крок 1.1. Аналіз дидактичних матеріалів, створених за допомогою табличного процесора (20 хв.). Перш ніж перейти до вивчення можливості програми, доцільно разом з вчителями проаналізувати приклади дидактичних матеріалів різного типу, створених за її допомогою.

Коли вчителі ознайомилися з деякими прикладами використання MS Excel для створення дидактичних матеріалів, можна починати вивчати правила роботи з програмою.

Крок 1.2. Розгляд пропозицій по використанню табличного процесора MS Excel.

Крок 1.3: Створення дидактичних матеріалів за допомогою табличного процесора (2 год.). Знайомство початківців з табличним процесором можна будувати за схемою:

  • завантаження програми;
  • налагодження панелей інструментів і меню;
  • введення текстових та числових даних до електронної таблиці;
  • копіювання та переміщення даних, використання функції автозаповнення;
  • форматування таблиці та її елементів, у тому числі округлення даних;
  • видалення та добавлення рядків або стовпців;
  • виконання обчислень у таблицях: додавання, віднімання, множення, ділення;
  • додавання чисел за допомогою функції автосумування;
  • використання вбудованих функцій;
  • побудова діаграм та графіків;
  • копіювання діаграм та графіків у середовище текстового редактора, програми підготовки презентацій тощо.


Інші можливості табличного процесора можуть бути опановані вчителями самостійно за допомогою посібника. Пізніше доцільно разом зі всією групою під керівництвом тренера для прикладу розібрати та створити історичну шкалу часу.

Далі за прописаною раніше методикою можна продемонструвати вчителям принцип використання табличного процесора для створення тестових завдань за допомогою команди Дані\Перевірка даних.

Для цього слід створити тест та надати вчителям можливість самостійно попрацювати з ним, звертаючи увагу на деякі особливості, наприклад на наявність підказок двох рівнів та появу інформаційних попереджувальних вікон при введенні неправильних даних до відповідних вікон.

Зрозуміло, що матеріали для навчання вчителів можна далі ускладнювати, але це потрібно робити лише за умови, що на тренінг прийшла однорідна група, тобто кожний вчитель має достатньо глибокі знання та навички з використання табличного процесора. Це може бути такий матеріал:

  • використання логічних функцій;
  • визначення абсолютних координат клітини таблиці; 
  • впорядкування даних;
  • фільтрування даних;
  • застосування зведених таблиць; 
  • побудова лінії тренду в діаграмах;
  • консолідація даних; 
  • розв'язування задач на оптимізацію та аналіз даних.


Далі можна запропонувати вчителям створити в середовищі табличного процесора свій приклад дидактичних матеріалів для навчального проекту.